Projektit ja yhteisöt
Kysymykset materiaalista:
1. Mitä eroa nonformaalilla ja informaalilla oppimisella?
2. Mitä niillä tarkoitettaan?
3. Mistä tietää ainekset hyvään projektiin?
4. Mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon työryhmää kasatessa esimerkiksi?
5. Muutosprojektit?
Yhteisötaiteen projektimahdollisuudet:
1. Maahanmuuttajat ja heidän sopeutuminen uuteen kulttuuriin. Välineenä musiikki. Annetaan mahdollisuus opetella uusi instrumentti. Opetellaan soittamaan, sitten voitaisiin tehdä vaikka muutama keikka.
2. Vanhukset ja tekemätömyyden kautta nopea laitostuminen vanhainkodeissa. Välineenä musiikki ja tarinan kerronta. Itsensä ilmaiseminen ja aivotoiminnan aktivoiminen esim. ihan vain aluksi musiikin kuuntelulla, sitten itsekin musisoimalla. Musiikki herättää muistoja ja tarnioita. Tarnoita voitaisiin kerätä ylös ja vanhukset pääsisivät kertomaan omiaan muille.
3. Erityislapset ja ihmisten ennakkoluulot. Välineenä maalaaminen. Jokainen lapsi saa mahdollisuuden tuoda itseään esille ja kertoa itsestään maalaamisen kautta. Yhdessä järjestettäisiin näyttely lasten taideteoksista ja lapset saisivat halutessaan itse olla kertomassa omista tauluistaan ja niiden merkityksestä.
4. Syrjäytyneet nuoret ja heidän saaminen avautumaan. Välineenä valokuvaus. Valokuvauksen kautta nuoret pääsevät pienen kynnyksen kautta itse valokuvaamaan ja olemaan valokuvattavina. Valokuvista pidettäisiin näyttely jonka eteen nuoret saisivat itse olla tekemässä töitä. Työn tekeminen auttaa saamaan kiinni elämästä ja ehkä löytämään uutta suuntaa.
5. Ahdistuneisuus. Välineenä kirjoittaminen ja video. Helppojen kirjoitustehtävien kautta pyritään avaamaan ahdistuneisuutta ja purkamaan sitä. Videon avulla voidaan kuvata video, jossa ahdistunut voi halutessaan purkaa tuntojaan ja kertoa omasta kokemuksestaan. Video julkaistaan ja sen avulla pyritään viemään eteenpäin tietoa ahdistuneisuudesta ja sen hoitokeinoista.
1. Mitä eroa nonformaalilla ja informaalilla oppimisella?
2. Mitä niillä tarkoitettaan?
3. Mistä tietää ainekset hyvään projektiin?
4. Mitä seikkoja kannattaa ottaa huomioon työryhmää kasatessa esimerkiksi?
5. Muutosprojektit?
Yhteisötaiteen projektimahdollisuudet:
1. Maahanmuuttajat ja heidän sopeutuminen uuteen kulttuuriin. Välineenä musiikki. Annetaan mahdollisuus opetella uusi instrumentti. Opetellaan soittamaan, sitten voitaisiin tehdä vaikka muutama keikka.
2. Vanhukset ja tekemätömyyden kautta nopea laitostuminen vanhainkodeissa. Välineenä musiikki ja tarinan kerronta. Itsensä ilmaiseminen ja aivotoiminnan aktivoiminen esim. ihan vain aluksi musiikin kuuntelulla, sitten itsekin musisoimalla. Musiikki herättää muistoja ja tarnioita. Tarnoita voitaisiin kerätä ylös ja vanhukset pääsisivät kertomaan omiaan muille.
3. Erityislapset ja ihmisten ennakkoluulot. Välineenä maalaaminen. Jokainen lapsi saa mahdollisuuden tuoda itseään esille ja kertoa itsestään maalaamisen kautta. Yhdessä järjestettäisiin näyttely lasten taideteoksista ja lapset saisivat halutessaan itse olla kertomassa omista tauluistaan ja niiden merkityksestä.
4. Syrjäytyneet nuoret ja heidän saaminen avautumaan. Välineenä valokuvaus. Valokuvauksen kautta nuoret pääsevät pienen kynnyksen kautta itse valokuvaamaan ja olemaan valokuvattavina. Valokuvista pidettäisiin näyttely jonka eteen nuoret saisivat itse olla tekemässä töitä. Työn tekeminen auttaa saamaan kiinni elämästä ja ehkä löytämään uutta suuntaa.
5. Ahdistuneisuus. Välineenä kirjoittaminen ja video. Helppojen kirjoitustehtävien kautta pyritään avaamaan ahdistuneisuutta ja purkamaan sitä. Videon avulla voidaan kuvata video, jossa ahdistunut voi halutessaan purkaa tuntojaan ja kertoa omasta kokemuksestaan. Video julkaistaan ja sen avulla pyritään viemään eteenpäin tietoa ahdistuneisuudesta ja sen hoitokeinoista.
Kommentit
Lähetä kommentti